Ирландские танцы21 читатель тэги

Автор: Джиллиан

Ирландские танцы изнутри и снаружи. Заметки иританцора.

Минутка вчерашнего юморка.

Что у вас ноги развеваются, как ирландский флаг?

 

Мнемонические упражненьки:

- 123 123 в му-зы-ку по-па-ди

- Палпатин-палпатин?

 

Натяните носок на попе.

 

Ваши пойнты выглядят, как лизуны. Помните, были такие склизкие и противные. Чвяк - и прилип куда-то!

 

- Давайте проходочку по залу, по кругу, как лошадки.

- Кнут дать?

 

- Что вы тут ногу вытягиваете через верх. Не надо мне тут андалузский шаг!

 

Грудь в себя, пузо в себя, попу в себя, коленки в себя! Представьте, что вы черная дыра, очень мощная и жадная!

 

В мире "Американских богов" Святой Патрик работал бы дезинскетором, а по вечерам ходил бы в паб. В свой паб. И его бы не пускали, потому что выглядит, как бомж. На счету у которого миллионы прибыли от туристического бизнеса и ежегодных гуляний 17 марта.

 

1-2-3 4-5-6 По-лу-чи, су-дья, в фейс. Не надо так близко подходить. Судья переклонится через стол, чтоб посмотреть, что у Вас происходит только, если все остальные станцевали совсем отвратительно, а первое место кому-то дать надо.

 

Что-то ваш сайдстеп превратился в диагон-степ...

 

Праймари бояться - в интермеде не плясать!

 

Готовь шиньон с бегиннера, а риловки с праймари.

 

Не так страшен хорнпайп, как его малюют.

 

- Теперь я знаю, как звучат харды 45-ого размера! Мо-ну-мен-таль-но!

 

- Верти меня!

- Ты что, спиннер, чтоб тебя вертеть?

МК

Сегодня была первая и, к сожалению, последняя для меня часть мастер-класса по ирландским танцам. Завтра, увы, не выходит.

Притащила для себя новое упражнение для закачки стоп.

Суть его в том, чтобы, стоя по первой позиции, перекатить стопу через большой палец и максимально вжать пальцы в пол, а потом, зафиксировав такое положение пальцев, оторвать ногу от пола и максимально выпрямить ее. Во-первых, тянется подъем, во-вторых, мышцы стопы начинают работать. Прочувствовала на себе. Боюсь, что крепатура большого пальца левой ноги мне обесппечена))) Шутка. Все не так страшно.

Еще я поняла, что я скорее закрою хорнайп, чем рил. Размечталась.

Упражненька на равновесие в хардах.

Становимся на полупальцы, так высоко, как получается. И медленно поднимаем заднюю ногу в свиш, дотягиваем носочек и медленно ставим ее назад. Стараемся, когда опускаем, не заваливаться на нее. Хотя очень хочется.

Потом поднимаем переднюю ногу, пальцы натянуты на себя в "утюг"/"кочергу". Все еще стоим на полупальцах.

Для особо продвинутых - меняем положение ноги. Поднимаем сзади, выносим согнутую вперед, опять назад, медленно ставим.

Естественно, повторяем на обе конечности.

***

Небольшие заметки для себя.

В хорнпайпе в конце первой части пять ударов должны идти равномерно. Общая схема куска: 1-2-3-4-5.....1-2.....1-2.

Ногу до попы на каждом втором движении. То есть практически везде.

Две "тройки" ОЧЕНЬ быстро и равномерно. Четверку начинать с задней ноги с поджатого (!). Мнемоническая штука для запоминания "Крокодил приходил. Пришел. Ушел". =)

Ногу на "тройки" и "семерку" выносить через низ. Если прокачаться, то на "семерку" можно через поджатый.

На ауте ноги не сгибать.

И встать наконец-то с жопы! Вытянуться в самый верх!

Стены Лимерика



Лимерик - это тот танец, который с вертушкой. Наверное, самая популярная "кейля" в наших кругах. Ни одного праздника не проходит без того, чтоб мы не танцевали Лимерик. Самый длинный пока что "коридор" у нас был пар на 12.
Я не знаю, если честно, как мы поместились тогда в нашем-то зале, где двум интермедам тесно.


Схема под катом.
тыкать и узретьThe Walls of Limerick is the simplest of all dances from the point of view of execution. At starting, the dancers line-up in couples, lady оn gemtleman’s right, each set of two couples facing each other. It is danced to reel–time, and consists of four movements, as follows.
1. Advance and Retire
This is and essential feature in the majority of ‘long dances’. Gentleman takes partner’s left hand in his right, both advance to meet the opposite couple (2 bars), retire to the place (2 bars). Repeat the movement.
2. Half Right and Left
Ladies exchange places by side-stepping across the left, passing each other face to face, and finishing with two short threes (4 bars); gentlemen now exchange places, but side-step to the right (4 bars).
3. Dance with Opposite
Each gentleman and opposite lady take right hands, both sidestep to gentleman’s left, finishing with two short threes (4 bars); sidestep back, finishing with two short threes (4 bars).
4. Dance Around
Gentleman takes own partner’s hands, both dance a complete circle around opposite couple (8 bars), finishing up to face in the opposite direction.
Repeat the movements with the next couple and with each succeeding couple until the music ceases. In the manner each couple progresses оn the completion of the set of moments with the result that the couples dancing opposite each other are constantly varying.

Все никак не могу найти ту версию песни, что играет у нас на разминке...

Fairy reel



Когда-то давно, когда я еще плохо запоминала названия кейли, я давала им "кодовые имена". Стены Лимерика - танец с вертушкой. Осада Энниса - танец с "гребенкой". Бонфайр - "вот тот самый, такой длинный и красивый". Харвесттайм джига - "кейли-лайт". А Фейри рил у меня был "танец с ромбиками")))

Схема под катом. Осторожно, не поверите, инглиш)
THE FAIRY REELA six-hand dance for two gents and four ladies, forming two trios, the gent having a lady
on each side of him. Originally a square dance, it is now done as a progressive long dance.
Formation:
O X O
O X O
(a) Advance and Retire
Gentlemen take partner´s inside hands, and all three advance in line to meet the opposite trio with Promendae Step (2 bars); retire to place (2 bars). Repeat the movement, and оn the last two ‘threes’, all six dancers form into a large ring taking hands (4 bars).
8 bars
(b) Rings
All dance side-step anti-clockwise, finishing with two short ‘threes’ (4 bars), side-step back clockwise, finishing as before (4 bars).
8 bars
(c) Advance and Retire
Repeat A.
8 bars
(d) Rings
Repeat B, but this time dance side-step clockwise first, and оn last two ‘threes’ each gent turns to face lady оn his right, who also turn to face him.
8 bars
(e) Slip Sides
The partners facing each other now take right hands, and dance side-step and ‘threes’ to gents´ left, and side-step back to places. оn the ‘threes’ the gents turn left to face partners оn left, and the ladies face front. In the meantime, the free partners have danced side-step to right and back, and оn last ‘three’ turn to face gents (8 bars) This movement is now repeated with partner оn left, the other lady dancing to left and back to original position.
16 bars
(f) Gents Centre and Link Arms
Gents dance in to centre, with Promenade Step, and linking right arms, continue round to complete four bars. They then turn, link left arms and dance round a further four bars back to places, finishing up facing partners оn the right.
Gent now gives right hand to partner оn right and turns оnce; then he passes оn to partner оn left whom he turns with left arm. He now turns to lady оn right again whom he turns in place with right hand and so back to place.
16 bars
(g) Square
The four ladies dance a square as in the Four-hand Reel, i.e., the partner оn gent´s left side-step to the right to the place of other partner, passing behind; partner оn gent´s right side-step to the left, passing in front. All end with two short ‘threes’ turning to face each other оn the second ‘three’ (4 bars). This movement is repeated in the same direction another three times to complete the four sides of a square.
At the same time the gents do a similar movement but in the shape of a diamond, i.e., each gent sidesteps to right from this position to the centre of the side of the square оn his right, and so оn till returns to his original position.
16 bars
(h) Arches
The gents now take inside hands with partners, raise right hand to form arch and, passing the partner оn left under the arch, he also passes under it (2 bars). He now raises his left hand and passes the right hand partner under the arch, again passing under it himself (2 bars). He repeats the first arch (2 bars) and all fall back into place, but continue to hold hands (2 bars).
8 bars
(i) Advance, Retire and Pass Through
Trios advance and retire, as at commencement of the dance (4 bars). All release hands, advance again, passing through, right arm to right arm, and face a new trio to recommence dance (4 bars).
8 bars

Истину глаголят!

Bonfire dance


Наверное, мой самый любимый танец. Когда-то на Львовском феше провели мини-МК по нему, это был самый большой Бонфайр, который я вообще видела!
Схема под катом. Осторожно, инглиш!
бонфайрThis is a Round Dance in Reel Time for any number of couples, but preferably not fewer than six. It is supposed, traditionally, to have been danced around the Bonfire оn St. John´s Eve.
Formation: All stand in ring, facing centre, ladies оn right of partners.
(a) Advance and Retire
All join hands and advance gradually towards centre with promenade Step (4 bars). All retire to places (4 bars).
8 bars
(b) Rings
Still holding hands all side-step anticlockwise, finishing with two short ‘threes’ (4 bars). Side-step back to places, finishing as before (4 bars).
8 bars
(c) Advance and Retire
Repeat A.
8 bars
(d) Rings
Repeat B, but this time all side-step clockwise and back to places. оn the last ‘three’ partners turn to face each other.
8 bars
(e) Side-step In and Out
From this new position, all dance side-step to their right – that is, the ladies towards the centre and the gents outwards. Without doing ‘threes’, all side-step back to places.
4 bars
(f) Link Arms
Linking right arms, partners dance two ‘threes’ clockwise, to partner´s place. Release arms. Link left arms and return to face each other as before.
4 bars
(g) Side-step In and Out
Repeat E, except that this time the gents side-step towards centre and ladies outwards. 4 bars
(h) Link Arms
Repeat F, except that left arms are linked first and then right. All finish facing centre of ring.
4 bars
(i) The Rose
The ladies advance slowly towards the centre with Promenade Step for 4 bars, taking hands in a ring оn the fourth ‘three’. They now sidestep anticlockwise, and оn the two ‘threes’ they turn right to face outwards, rejoining hands in ‘back to back’ circle (4 bars).
Side-step clockwise, finishing with two short ‘threes’. During this 12 bars the gents have remained stationary with left hand оn hip and right toe pointed slightly forward. Ladies now advance towards partners, both taking right hands and turn to finish in original positions (4 bars).
16 bars
While ladies remain stationary, with left hands оn hips and right toes forward, the gents perform the Rose, but in the ring they side-step clockwise first.
16 bars
(j) Swing and Exchange Partners
Partners now take crossed hands and swing slowly for 4 bars to exchange places. (Lady is now left of partner in ring.) Partners bow to each other (1 bar); turn to face new partner (1 bar); bow to new partner (1 bar); face in and all take hands, ready to recommence dance.
8 bars
The dance may be repeated as often as desired, each lady passing оn оne place further to the left, while each gent passes to the right.

Это, наверное, самый мимимишный парад чемпионов, который я когда-либо видела!

he's got more talent in his feet then I do in my whole body

Кейли. Часть 1. Sweets of May

Буду потихоньку сохранять себе видео кейли (групповых танцев). Начну с уже известных мне, а потом пойду по новеньким.
И первая "кейля" в нашей программе - Sweets of May.


Под катом полная схема из Книги кейли (тм) Внимание! Инглиш!
СхемаFirst Figure: Rings
All dancers join hands in a ring of eight and side-step clockwise, finishing with two short ‘threes’, return anticlockwise, finishing as before (8 bars). The side-step movement is then repeated, this time moving anticlockwise, then clockwise (8 bars). While doing the last two ‘threes’, all couples, breaking the ring, fall back to their original places, partners retaining inside hands.
16 bars
The Body
(a) Cross-over and Back
1. Couples 1 and 2, partners holding inside hands, exchange places with Promenade Step, passing across, gents left shoulder to left shoulder (2 bars). While Top Couples are exchanging places Couples 3 and 4 dance two ‘threes’ in place.
2. Side Couples exchange places in like manner (2 bars) while Top Couples dance two ‘threes’. These movements are then repeated leaving all couples back in original positions (4 bars)
8 bars
(b) Advance and Retire
1. Top Couples, still holding inside hands, advance to meet in centre, while Side Couples mark time with two ‘threes’ (2 bars).
2. Sides advance to centre while Tops retire (2 bars).
3. Tops advance while Sides retire (2 bars).
4. Tops retire while Sides mark time (2 bars).
8 bars
(c) Ringing the Bells
All dancers bend and beat left hand оn left knee and right hand оn right knee 4 times (1 bar); then clap hands in front of forehead twice (1 bar). Repeat the whole movement (2 bars). Partners side-step past each other, the gent passing behind, and all dance two ‘threes’ in new places (4 bars). This movement is now repeated, but partners side-step back to place, the gents now passing in front (8 bars).
16 bars
Second Figure: Lead Around
Partners hold inside hands, and lead around anticlockwise a complete circle; release hands, about turn inwards, take inside hands (8 bars). Return clockwise back to original positions (8 bars).
16 bars
The Body is now repeated.
32 bars
Third Figure: See-Saw
All couples take uncrossed hands, swing round (revolving clockwise) moving in an anticlockwise direction (8 bars). Couples reverse their swing and return, moving in a clockwise direction to place (8 bars). (Please note that the arms are not moved up and down in this movement.).
16 bars
The Body is again repeated.
32 bars
Fourth Figure: Sides Under Arms
Partners take inside hands, Top Couples holding up hands to form an arch, and with Promenade Step, Tops and Sides change places, 2nd Sides passing under arch of 1st Tops, while 1st Sides pass under that of 2nd Tops; release hands and face about (4 bars).
All inside hands again and dance back to places, this time Sides making arches and Tops passing underneath (4 bars).
Repeat оn opposite side, i.e., 1st Sides passing under arch of 1st Tops, and 2nd Sides passing under that of 2nd Tops, returning to places (8 bars).
16 bars
The Body is repeated оnce more.
32 bars
Then the introductory movement – Céim an Fhainne (Rings) – is performed again to complete the dance.
16 bars

Лучшее   Правила сайта   Вход   Регистрация   Восстановление пароля

Материалы сайта предназначены для лиц старше 16 лет (16+)