Автор: Лехтенстаарн

Manx Notebook

Статьи из Manx Notebook

Записная книжка острова Мэн — это феноменальный ресурс исторической информации об острове Мэн. Его можно найти на сайте www.isle-of-man.com/manxnotebook/

 

МИФЫ, СВЯЗАННЫЕ С ЛЕГЕНДАРНОЙ ИСТОРИЕЙ ОСТРОВА МЭН

 

Можно сказать, что достоверная история страны начинается с того периода, когда в ней появляются письменные источники. До этого времени существует эпоха, в течение которой место истории обычно занимают рассказы о вымышленных личностях, чьи деяния рассчитаны на удовлетворение национальной гордости. Неизменной характеристикой такой эпохи является персонификация расы в эпониме, который является её предполагаемым предком и основателем. На острове Мэн в этом качестве выступает знаменитый маг и мореплаватель Мананнан Мак Лир.

 

С островом связаны различные другие мифические личности, все они фигурируют в древних ирландских сказаниях, хотя о них ничего нельзя узнать из чисто местных источников раннего периода. На самом деле остров Мэн был настолько тесно связан с Ирландией до прихода северян, что маловероятно, чтобы он имел какие-либо ранние мифы, отличные от ирландских. Поэтому за любым упоминанием острова Мэн мы должны обращаться к ранним ирландским легендам, которые говорят, что он считался своего рода страной фей, куда иногда прибегали ирландские боги и герои.

 

В легендах героического периода Ирландии мы находим божества и героев по имени Луг, Кухулайнн, Курой и Куланн, связанных с Маном, а также с Мананнаном; в то время как в более позднем или оссианическом цикле легенд мы имеем Финна и его сына Ойсина.

 

Но из всех этих божеств самым важным для человека является Мананнан, о котором накопилось множество преданий. Чтобы понять его место в истории Ирландии, мы должны помнить, что, согласно Leabkar Gabhala, или Книге вторжений (сборник конца X или начала XI века), было пять завоеваний Ирландии: первое — Партолом или Бартолемеу и его последователями; второе — Немедом и его последователями; третье — Фирболгами; четвертое — Туатха Де Дананн; пятое — Милезианцами (сынами Миля). Мананнан связан именно с четвёртой группой захватчиков, Туатха Де Дананн, покоривших Фирбойг.

 

В легендарной и романтической литературе Ирландии Туатха Де Дананн прославлены как маги. Милезийцы и их потомки считали их принадлежащими к миру духов, а в воображении людей они превратились в фей, которые, как предполагалось, обитали в великолепных дворцах в глубине зелёных холмов. Можно не сомневаться, что Туатха Де Дананн представляют собой Олимп древних ирландцев, ту иерархию божественных существ, которая была у кельтов так же, как и у других арийских народов. В этой иерархии Мананнан занимал положение бога моря.

 

Но уже в IX и X веках нашей эры он претерпел изменение, известное как эвемеризация, из бессмертного он превратился в смертного. Именно таким мы встречаем его в одном из древнейших памятников ирландской литературы, так называемом глоссарии Кормака, короля-епископа Кашеля, убитого в 903 году: «Мананнан Мак Лир — знаменитый купец, живший на острове Мэн. Он был лучшим лоцманом на западе Европы. Он знал, изучая небеса, в какой период будет хорошая и плохая погода, и когда каждое из этих двух времён будет меняться».

 

К рассказу Кормака О'Донован добавил следующее примечание: «Он был сыном Аллота, одного из вождей Туатха Де Дананн. Его иначе называли Орбсен, отсюда Лох Орбсен, ныне Лох Корриб. Его до сих пор живо помнят в горном районе Дерри и Донегала, и говорят, что у него был заколдованный замок в Лох-Фойле».

 

Согласно преданиям на острове Мэн и в восточных графствах Лейнстера, этот первый человек «катился на трёх ногах, как колесо, сквозь туман».

 

Мы можем проследить процесс эвемеризации в более поздних текстах. Так, согласно Книге Фермоя, MS. 14-15 века, «он был язычником, законоучителем среди Туатха Де Дананн, и некромантом (эм, нет, точно не некромантом), обладавшим силой окутывать себя и других туманом, так что их не могли видеть их враги».

 

Профессор Рис замечает о нём, что «в ирландской литературе он предстаёт в основном как король фей в Стране Обетованной, таинственной стране в лохах или море. Его характер, похоже, был самым противоречивым — ему приписывают множество хитрых поступков, в то время как он был очень строг к морали других людей. При его дворе никому не дозволялось готовить еду, если, пока она стояла на огне, кто-нибудь рассказывал неправдивую историю. Как говорят, он изгнал трёх человек из страны фей в ирландский двор Тары за ложь или несправедливые поступки».

 

Связь Мананнана с островом Мэн, вероятно, возникла таким образом. Это была практика самых ранних ирландцев представлять своих божеств живущими на островах, к которым при исключительных обстоятельствах могли приплыть смертные. Неизвестно, является ли эта концепция островного дома божеств действительно более древней, чем та, которая представляет их обитающими в полых холмах. Можно лишь сказать, что в ирландских текстах она встречается раньше. Она была хорошо изучена профессором Циммером в его замечательном эссе о путешествии Брендана [6], в котором он показывает, что ряд текстов, дошедших до нас, всё ещё полностью языческий по своей концепции и отражает веру, которая, должно быть, официально доминировала в некоторых частях Ирландии уже в шестом веке. Неофициально эти верования сохранились в традициях, касающихся Hy Breasil. Но, как правило, гэльский крестьянин представляет себе фейри как находящихся внутри холма или под водой, и, вероятно, это верование является более древним из двух.

 

Мананнан Мак Лир является действующим лицом столь многих древних ирландских героических сказаний, что невозможно, с учетом экономии места, дать лишь общее представление о некоторых из них, как это сделали мы. Волшебная сила его меча часто упоминается, например, в любопытной истории о Диармайте и Грайне. Те, кто интересуется подобными вопросами, найдут в томе III. Публикаций Оссиановского общества чудесный роман о приключениях Кормака МакАрта в сказочном дворце Мананнана в Мэне; но и этого было достаточно, чтобы показать Мананнана с его различными качествами короля, воина, торговца, мореплавателя и мага; и показать, что его связь с островом Мэн должна была начаться после того, как он и Туатха де Дананн были побеждены милезийцами, когда он был выбран воинами в качестве лидера, и что они должны были укрыться на западных островах и на острове Мэн, жители которого признали его своим правителем.

 

Из чисто местных источников мы почерпнули следующие сведения о Мананнане; но следует помнить, что в нынешнем виде все они сравнительно недавнего происхождения, так как «Предполагаемая правдивая хроника Мэна» и «Традиционная баллада», вероятно, датируются шестнадцатым веком, хотя, несомненно, основаны на более древних традициях. В первой говорится, что «он был первым человеком, который владел Манном или когда-либо был правителем Манна, и земля была названа в его честь», и что «он царствовал много лет, и был Пайнимом, и держал, с помощью магии, землю Манна под туманом, и если он боялся каких-либо врагов, он мог сделать из одного человека сотню, используя своё искусство, и у него никогда не было никакой формы дани; но каждый должен был принести определённое количество зелёного камыша в канун Середины лета — одни в место, называемое Уорфилд (ныне Южный Баррул), а другие в место, называемое Ман [7], и до сих пор так называемое. И спустя долгое время после того, как святой Патрик потревожил его, упомянутого Мананнана, и поселил христиан в упомянутой земле».

 

Баллада рассказывает практически о том же. Более поздняя традиция наделила его ростом великана, который своей силой и свирепостью наводил ужас на весь остров. Говорят, что он с лёгкостью переносил себя через ущелье между замком Пил и Контри-Хед. Однажды, то ли для развлечения, то ли в порыве гнева, он поднял со скалы замка большую глыбу гранита и, хотя она весила несколько тонн, с величайшей лёгкостью швырнул её на склон противоположного холма, расположенного на расстоянии около трёх миль, где она видна и по сей день, а в подтверждение правдивости этой истории на ней остался отпечаток его руки. Говорят, что его могила — это зелёный курган длиной в тридцать ярдов за стенами замка Пил.

 

Связь Луга (ирландского божества, частично соответствующего Гермесу, частично Аполлону) с Мананнаном и Маном, как говорят, была тесной, что видно из следующего рассказа о нём; и, как будет показано позже, его культ распространился как в Мане, так и в других кельтских землях (см. "Август I." гл. vi). Луг описывается следующим образом: «Подобен заходящему солнцу был блеск лица его и чела его; и не могли они смотреть на лицо его от величия великолепия его. И был он Луг Ланч-Фада [9], а (войско его было) кавалькадой фей из Земли Обетованной и его родные братья, сыновья Мананнана».

 

Говорят, что он воспитывался при дворе Мананнана, называемого Землёй Обетованной. Луг славился своими могучими ударами, а его копьё стало одним из сокровищ Туата Де Данаан. Когда он сражался с сыновьями Туренна и налагал на них непосильный штраф в виде приобретения определённого сказочного оружия, он ездил на Энбарре с ниспадающей гривой, коне Мананнана, который был «быстр, как чистый холодный ветер весны», и с одинаковой лёгкостью передвигался по суше и по морю. Он носил плащ Мананнана, сквозь который, или выше и ниже которого, никто не мог быть ранен; также его нагрудный щит, который не могло пробить никакое оружие. В его шлеме было два сверкающих драгоценных камня спереди и один сзади, а меч Мананнана, называемый «Ответчик», висел у него на боку. От раны, нанесённой этим мечом, никто никогда не выздоравливал, а те, кто противостоял ему на поле боя, приходили в такой ужас при взгляде на него, что силы покидали их. Его сопровождали молочные братья, а также уже упомянутые феи. Сыновьям Туренна сказали, что они не смогут заплатить штраф без помощи Луга или Мананнана, и посоветовали попросить Луга одолжить коня Мананнана, а если он откажет, то его лодку «Подметальщик волн».

_________________

Оригинал

 

MYTHS CONNECTED WITH THE LEGENDARY HISTORY OF THE ISLE OF MAN.

 

 

THE reliable history of a country may be said to date from the period when its written records begin. Before that time, there is an epoch during which the place of history is usually supplied by tales of imaginary personages, whose doings are calculated to gratify the national pride. An unfailing characteristic of such an epoch is the personification of the race in an eponym, who is its supposed ancestor and founder. Thus, in the Isle of Man, we have the famous magician and navigator Manannan Mac Lir in this capacity, and there are various other mythical personages connected with the Island, all of whom appear in ancient Irish tales, though nothing can be discovered with regard to them from purely native sources of early date. In fact, the Isle of Man was so intimately associated with Ireland till the coming of the Northmen, that it is not likely that it would have any early myths distinct from those in Ireland. It is, therefore, to the early Irish legends that we have to refer for any mention of the Isle of Man, and they tell us that it was considered to be a sort of Fairy-land to which the Irish gods and heroes occasionally resorted. In the legends of the heroic period in Ireland, we find the deities and heroes called Lug, Cuchulainn, Curoi, and Culann connected with Man as well as Manannan; while, in the later or Ossianic Cycle of legends, we have Finn and his son Oisin, who in the оnly really early native legend, are made to associate with the Scandinavian Oree. But of all these deities, the most important in Man is Manannan, about whom many tales have accumulated. To understand his place in the Legendary History of Ireland we must bear in mind that, according to the Leabkar Gabhala, or Book of Invasions (a compilation of the late 10th or early 11th century), there were five conquests of Ireland, the first by Parthol or Bartholemew, and his followers; the second by Nemed and his followers; the third by the Firbolg; the fourth by the Tuatba Dé Danann; the fifth by the Milesians. It is with the fourth body of invaders, the Tuatha Dé Danann, who conquered the Firboig, that Manannan is connected. In the legendary and romantic literature of Ireland the Tuatha Dé Danann are celebrated as magicians. By the Milesians and their descendants they were regarded as belonging to the spirit world, and, in the imagination of the people, they became Fairies, who were supposed to lie in splendid palaces in the interior of green hills. There can be little doubt that the Tuatha Dé Danann represent the Olympus of the ancient Irish, that hierarchy of divine beings which the Celts possessed as well as other Aryan people. In this hierarchy Manannan occupied the position of god of the sea. But as early as the 9th and 10th centuries of our era he had suffered the change known as euhemerisation, from an immortal he had become a mortal. It is thus we meet him in оne of the oldest monuments of Irish literature, the so-called glossary of Cormac, King-bishop of Cashel, killed in 903 :-" Manannan Mac Lir, a celebrated merchant who was in the Isle of Man. He was the best pilot that was in the west of Europe. He used to know, by studying the heavens, the period which would be the fine weather and the bad weather, and when each of these two times would change. Inde Scoti et Brittones eum deum vocaverunt maris, et inde filium maris esse dixerunt, i.e., Maclir-, 'son of sea.' Et de nomine Manannan the Isle of Man dictus est."1. This theory of the Isle of Man being named after Manannan, when so called, has been shown to be highly improbable by Professor Rhys, who thinks that "Manannan gave his original name corresponding to Mann and its congeners to the Island, making it Manavia insula. . . . for which we have in Welsh and Irish respectively Manaw and Manann. Then from these names of the Island the god derives his in its attested forms of Manawydan and Manannan, which would seem to mark an epoch when he had become famous in connection with the Isle of Man."2.

To Cormac's account, O'Donovan has added the following note :-"He was the son of Allot, оne of the Tuatha Dé Danann chieftains. He was otherwise called Orbsen, whence Loch Orbsen, now Lough Corrib. He is still vividly remembered in the mountainous district of Derry and Donegal, and is said to have an enchanted castle in Lough Foyle. According to the traditions in the Isle of Man and the Eastern counties of Leinster, this first man of Man rolled оn three legs like a wheel through the mist."

 

We can follow the process of euhemerisation in later texts. Thus, according to the Book of Fermoy, a MS. of the 14th to the 15th century, "he was a pagan, a lawgiver among the Tuatha Dé Danann, and a necromancer possessed of power to envelope himself and others in a mist, so that they could not be seen by their enemies." The Book of Lecan (14th century) mentions a Manannan whom it calls "son of Athgus, King of Manain (Man) and the islands of the Galls" (the Western Isles), who came with a great fleet to pillage and devastate the Ultonians, to avenge the children of Uisnech," These children of Uisnech, when compelled to fly "from Erinn," had sailed eastwards. and conquered "what was from the Isle of Man northwards of Albain," and after having killed Gnathal, King of the country, were induced to return to Ireland under a pledge of safety from Conchobar, King of Ulster. The sons of Gnathal, who also sought the protection of Conchobar, "killed the sons of Uisnech," in consequence of which Gaiar, the grandson of Uisnech, banished Conchobar to the islands of Orc and Cat (the Orkneys and Caithness), and Gaiar having reigned over Ulster for a year, went into Scotland with Manannan, and died there. The 15th century version of a story called "The exile of the children of Uisnech" tells us that Gaiar was assisted against Conchobar by Manannan, who was the fourth of his name and dynasty who had ruled in Man.

 

O'Flaherty speaks of him in his Ogygia as follows: "The merchant Orbsen was remarkable for carrying оn a commercial intercourse between Ireland and Britain. He was commonly called Mananan Mac Lir, that, is, Mananan, оn account of his intercourse with the Isle of Man; and Mac Lir, i.e., sprung from the sea, because he was an expert diver; besides, he understood the dangerous parts of harbours; and, from his prescience of the change of weather, always avoided tempests.3

 

The same author, in his West Connaught, states that Orbsen's proper name was Manannan, and that Lough Orbsen was called from him, because when his grave was being dug the lake broke forth; and he says that, at the adjacent Magh Vim, "Uillin, grandchild of Nuadh (silver-hand), King of Ireland twelve hundred years before Christ's birth, overthrew in battle, and had the killing of Orbsen Mac Alloid, commonly called Mananan (the Mankish man), Mac Lir (son of the sea) for- his skill in seafaring."4

 

Keating, in his General History of Ireland, written early in the 17th century, gives Manannan's genealogy as follows:

 

"Mananan, the son of Alladh, the son of Elathan, son of Dalboeth, an immediate descendant of Nemedius, the pro genitor of the Tuatha de Danans in Ireland ; that weird and mystic colony who never, through the lapse of ages, have relinquished their dominion over the superstitions of the peasantry of Ireland; but who are still believed to rule the spirit or fairy land of Erin; to reign paramount in the us, the cave, the mine to occupy genii palaces in the deepest recesses of the mountains, and under the deep water of our lakes."

 

But supplementing this pseudo-historical account of Manannan, we find numerous romantic references to him at all stages of Irish literature. Thus, the "Sick-bed of Cuchulainn," a tale which goes back, substantially, to the fifth century of our era, although we оnly possess it in transсriрts of the i ith century, relates that Manannan became jealous of Cuchulainn, with whom his wife Fand had fallen in love. He shook a cloak of invisibility of forgetfulness between the two and carried off Fand with himself to fairy-land, whereupon Cuchulainn returned to his own wife.

 

Professor Rhys remarks of him that "In Irish literature he appears mostly as King of the Fairies in the Land of Promise, a mysterious country in the lochs or the sea. His character seems to have been a most contradictory оne - many tricky actions are ascribed to him, while he was very strict about other people's morality. At his court no оne's food would get cooked if, while it was оn the fire, any оne told an untrue story, and he is said to have banished three men from fairy-land to the Irish court of Tara for lying or acting unjustly.

 

In the Welsh Mabinogi, bearing the name of Manan counterpart, Manawydan, the latter is not much associated with the sea, excepting, perhaps, his sojourn . . . in the lonely Isle of Gresholm. It makes him, however, take to agriculture, especially the growing of wheat. . . . He is also called оne of the three Golden Cordwainers of Britain, owing to his having engaged successively in the making of saddles, shields, and shoes. . . . The sinister aspect of Manannan is scarcely reflected by Manawydan, who is represented as gentle, scrupulously just, and always a peacemaker; neither is he described as a magician; but he is made to baffle utterly оne of the greatest wizards known to Welsh literature." It would appear also that he was connected with the other world, and he figures as оne of the three landless monarchs of Britain. He had, however, a huge prison in the shape of a bee-hive, the walls of which consisted of human bones. King Arthur was оnce incarcerated there for three months.5

 

The Gaelic Manannan is represented in Brythonic (Welsh) literature by Manawydan, but it is uncertain if there really was a Brythonic sea-god corresponding to the Gaelic оne, or if the Welsh tales are not simply literary adaptations of Irish оnes. Professor Rhys favours the former view.

 

The connection of Manannan with the Isle of Man probably arose in this way. lt was the practice of the earliest Irish to represent their divinities as living in Islands to which, under exceptional circumstances, mortals might sail. It is uncertain if this conception of the Island home of divinities is really older or not than that which figures them as dwelling in the hollow hills. All оne can say is that we find it earlier in the Irish texts. It has been well studied by Professor Zimmer in his admirable essay оn the Brendan voyage,6 in which he shows that a number of texts which have come down to us are still completely pagan in concep tion,, and reflect a belief which must still have been officially dominant in parts of Ireland as late as the sixth century. Unofficially these beliefs linger in the traditions respecting Hy Breasil. But, as a rule, the Gaelic peasant figures "Faery" as inside a hill, or under the water, and probably this belief is the older of the two.

 

Manannan MacLir is an actor in so many of the ancient Irish heroic tales that it is impossible, with a due regard to space, to give more than outline of a few of them as we have done. The magic powers of his sword are frequently mentioned, e.g., in the curious tale of Diarmait and Grainne. Those interested in such matters will find in Vol. III.of the Ossianic Society's Publications a marvellous romance of the adventures of Cormac MacArt in the fairy palace of Manannan in Man; but enough will have been given to exhibit Manannan in his various attributes as King, warrior, trader, navigator, and magician; and to show that his connection with the Isle of Man was supposed to have begun after he and his Tuatha dé Dananns were defeated by the Milesians, when he was chosen by the warriors as their leader, and that he and they were supposed to have taken refuge in the Western Isles and Man, whose inhabitants acknowledged him as their ruler.

 

From purely local sources we glean the following information about Manannan; but it must be remembered that in its present form it is all of comparatively recent origin, as the "Supposed True Chronicle of Man," and "The Traditionary Ballad," both probably date from the sixteenth century, though doubtless founded оn older traditions. The former tells us that "he was the first man that had Mann, or ever was ruler of Mann, and the land was named after him," and that "he reigned many years, and was a Paynim, and kept, by necro mancy, the Land of Man under mists, and if he dreaded any enemies, he would make of оne man to seem an hundred by his art magick, and he never had any form of the comons; but each оne to bring a certain quantity of green rushes оn Midsummer Eve - some to a place called Warfield (now South Barrule), and some to a place called Man,7 and yet is so called. And long after St. Patrick disturbed him, the said Manannan, and put Christian folks into the said land."8. The ballad gives practically the same account. More recent tradition has endowed him with the stature of a giant, who by his strength and ferocity became the terror of the whole Island. It is said that he used to transport himself with great ease across the gorge between Peel Castle and Contrary Head. оn оne occasion, either for amusement or in a fit of rage, he lifted a large block of granite from the Castle rock, and though it was several tons in weight, he hurled it with the greatest ease against the slope of the opposite hill, about three miles distant, where it is seen to this day, having, as an evidence of the truth of the story, the print of his hand оn it. His grave is said to be the green mound, thirty yards long, outside the walls of Peel Castle.

 

The connection of Lug (an Irish divinity, corresponding partly to Hermes, partly to Apollo) with Manannan and Man, is said to have been a close оne, as will be seen from the following account of him; and, as will be shown later, his cult had spread to Man as well as to other Celtic lands (see "August I." chap. vi). Lug is thus described: "Like to the setting sun was the splendour of his countenance and his forehead; and they were not able to look in his face from the greatness of its splendour. And he was Lugh Lanch-fada,9 and (his army was) the Fairy Cavalcade from the land of Promise, and his own foster brothers, the sons of Manannan.10" He is said to have been brought up at the Court of Manannan, here called the Land of Promise, which in many of the ancient tales is identified with Man. Lug was famous for his mighty blows, and his spear became оne of the treasures of the Tutha Dé Danaun. When he fought against the sons of Turenn and imposed upon them the impossible eric-fine of procuring certain fabulous weapons, he rode Enbarr of the flowing mane, Manannan's steed, who was "as swift as the clear, cold wind of spring," and travelled with equal ease оn land and sea. He wore Manannan's coat of mail, through, or above and below which no оne could be wounded; also his breast-plate, which no weapon could pierce. His helmet had two glittering precious stones set in front, and оne behind, and Manannan's sword, called "The Answerer," hung at his side. From the wound of this sword no оne ever recovered, and those who were opposed to it in the battle-field were so terrified by looking at it, that their strength left them. He was accompanied by his foster brothers, and by the Fairy Host, as already mentioned. The sons of Turenn were told that they could not obtain the eric-fine without the help either of Lug or Manannan, and they were advised to ask Lug for the loan of Manannan's steed, and if he refused, for his canoe, the "Wave Sweeper."

 

Footnotes

1 Cormac's Glossary. (O'Donovan's edition), p. 114.

2 Rhys, Hibbert Lectures, 1886, pp. 663-4.

3 Ogygia, p. 26, Dublin, 1793.

4 West Connaught, Irish Arch. Soc., Dublin, 1849, p. 54,

5 Rhys, Hibbert Lectures, 1886, pp. 665-7.

6 Zeitscbrift fur deut. Alt., 1889, Mr Alfred Nutt's Summary Folk-Lore June, 1890

7 This can scarcely mean the Island.

8 Manx Soc., Vol. XII., p. 6.

9. Long hands.

Комментарии


Лучшее   Правила сайта   Вход   Регистрация   Восстановление пароля

Материалы сайта предназначены для лиц старше 16 лет (16+)